Odhalení: Vlci a medvědi po Irkutsku neběhají…:-)

Když se řekne Rusko, každý si představí šváby, maršrutky, bábušky, opilé Rusy, dřevěné baráky…

Když jsem oznámila, že jedu do Irkutsku (do asijské části Ruska, k Bajkalu) většina se chytala za hlavu:

„Panebože, kam to jedeš?“

„ Mají internet?“

„Nebydlí snad ještě v zemljankách?“

„Pozdravuj medvědy a vlky.“

Uveďme to tedy na pravou míru:

Irkutsk (alespoň část, kterou jsme zatím stačila projít) je na ruské poměry civilizované město. Vlastně mě to samotnou překvapilo. Poté, co jsem se dozvěděla, že vloni tomu bylo přesně 350 let od založení města Irkutsk, mi vše bylo jasnější. Je tady spousta zeleně. Pěkně opravené nábřeží Angary, po kterém vede Gagarinova ulice. Můžete tam nelézt (jak už sám název napovídá) Gagarinovu bustu (lepší než LeninovuJ). Ale nebojte se, Lenin toto město stráží také. Leninovu sochu v nadživotní velikosti (takže vlastně sochu přijatelných rozměrů, protože baťuška Lenin se nevyznačoval příliš vysokým vzrůstem) naleznete na začátku Marxovy ulice. Můžete se kochat jeho „demokratickým“ gestem zvoucí všechny kolemjdoucí, aby přistoupili a vyslechli si, co jim chce pan Lenin sdělit. Dokonce se u něj můžete posadit na lavičku! Na mnoha místech dělníci pilně kopou, vrtají,…posedávají, pokuřují…(není kam spěchat, ještě nemrzne!)

Pravda, o internetu na studentských kolejích si můžeme nechat jenom zdát, ale jinak internet (dokonce wi-fi!!) mají a dokonce ho i používají! My jsme zatím odkázáni na kavárny a hospody v blízkosti kolejí, ale asi to takhle nepůjde…bohužel se na koleji netu nedočkáme, takže to budeme muset řešit nějakou wi-fi kartou. Jen by mě zajímalo, jak tu studenti studují? Snad jim stačí chytré telefony, na kterých neustále něco luští… jooo to já ze západu, socka bez internetu v mobilu mám teď problém…

V zemljankách se v Irkutsku nebydlí, ačkoliv v samém centru vedle prosklených obchodních center, bank (kterých jsou tu opravdu mraky!) můžeme najít dřevěné malované domečky, běžně využívané jako obchody nebo se v nich prostě bydlí (nevím, jak tady, ale v Ivanovu u Moskvy v takových domech nebyla zavedená voda).

A na závěr bych jen chtěla dodat: medvědi a vlci tu po městě neběhají. Což mi připomnělo jednu historku dnes z univerzity. Stojíme si s Marijke (Belgičanka, se kterou jsem si povídala anglicky) na chodbě. Přihrne se k nám jeden Rus a ptá se nás: „Откуда вы, девушки?“(„Odkud jste, holky?“) „Из Чехии и Бельгии“, povídáme. Anton se nás s vyděšeným výrazem zeptal, jestli jsme normální, co nás sem přivedlo? Že tam na západě si o nich (o Irkutsku) myslí, že tu běhají medvědi a vlci po ulicích. A já na něj, jestli tu opravdu jsou? A on, že jasně. Což mě tak zmátlo, že jsem vykulila oči a zeptala se: „Vážně?“ On mi však s úsměvem na tváři objasnil, že tu skutečně nejsou. Ano, projevila jsem se jako pravá dívka z Evropy…ale alespoň z části jsem se ptala odůvodněně. Na Bajkalu totiž být mohou (to už mi nevyvrátil):-)

2 thoughts on “Odhalení: Vlci a medvědi po Irkutsku neběhají…:-)

Zanechat Odpověď

