Tma, (ne)olizování zábradlí a pátá pozice

Nepřítel č.1 – mráz

Začátek prosince. Teplota neustále klesá. Přes den občas -11°C. Zde musím upozornit na zajímavý fakt – není minus 11 jako minus 11. Třeba jednou bylo zataženo, mlhavo, minus 11 a mráz byl tak lezavý až to hezké nebylo. Dva dny nato bylo minus 11 bo 12 (ono na tom už tak moc nesejde, že?:-)), svítilo slunce, modrá obloha a bylo mi horko. Až se mi chtělo odhodit jednu rukavici…

V noci rtuť teploměru klesá pod hranici -25°C (po ránu bývá kolem -30°C). Přesto si myslím, že ještě nemám právo říkat, že je zima jako v Rusku. Zima totiž teprve začíná, to teploty zařaďme tedy pod pojem podzimní přízemní mrazíky. Irkutsk na tom teplotně není nijak špatně, v Aršanu (v Burjatské republice, pod horami – viz. příspěvek dříve) už bývá přes den -25°C (jako zrovna na Mikuláše 6.12.), v noci pod -3O°C…to už je tu vcelku běžná záležitost.

Co už ale můžu říci teď je, že tu zažívám zimu (tedy promiňte – podzim…ten sníh a mráz matou moji orientaci v čase a prostoru), kterou jsem nikdy nezažila a asi už nikdy nezažiju. Sníh, který napadl v době, kdy bylo ještě „teplo“, zůstal. Ten sníh, který v „teple“ stačil roztát pod náporem slunečních paprsků a který se změnil v led, také zůstal. Led je tu na chodnících úplně všude. Led je krásně vyleštěný, protože je jednodušší se po ledu klouzat než chodit. Takže některé ulice se mění na kluziště a bylo by na nich pohodlnější nazouvat brusle. Ovšem ojíněné stromy a všechny povrchy, které jsou vystaveny mrazivému nátlaku, vypadají doslova kouzelně! Je hezké na ně koukat…z okna:-) A ačkoliv kovové zábradlí vypadá přímo k nakousnutí, zahalené do bílého kožíšku, nedoporučovala bych se do něj zakousnout – sanitky se tu nedočkáte (za dobu mého pobytu jsem neslyšela houkat jedinou sanitku…a vlastně jsem viděla asi tak 3 sanitky a z toho jednu včera – málem nás přejela. Jela na červenou, chodci měli zelenou…) a nemocnice tu také neoplývají moderními technologiemi…

Pokud jste ale nuceni vylézt na ulici, poctivý péřový kabát (aliaz „puchovik“) či kožich z medvěda je nutností. Pokud je kolem -15°C moje evropská bunda (s označením „Siberium“ – cha, kdyby výrobci věděli, co je Siberie….:-D) to ještě pobírá. Větší mráz už ale ne… Pak také dobrá obuv. Válenky, unty či jakékoliv jiné botky s poctivým kožíškem se také užijí. Do bot velbloudí či jačí fusekle (to mi ještě schází – musím zakoupit). Pod kabát nadějte klasické oblečení. Dle libosti. Kabát je zatím teplý. Kalhoty zvolte zateplené džíny – nevěřila jsem jim, ale opravdu fungují! Je-li vám opravdu zima, zvolte zateplené kalhoty sportovní – vypadají jako lyžařské, ale tady podléhají přísným módním požadavkům. (Musím zakoupit – do měsíce se mi budou hodit). Pokud máte nezateplené kalhoty, je dobré mít funkční oblečení. Na to nedám dopustit. Ale pokud máte rádi přírodní verzi, stačí si zajít na trh a koupit příšerně vypadající velbloudí spodky…hehe:-D Teď už zbývá jen kulich, vlněný šátek přes hlavu či beranice. Vlněná dvouvrstvé rukavice či rukavice (opět) z jaka. A můžete vyrazit. Přípravy někdy trvají dlouho, ale výsledek je přijatelný. Nemrznete a cítíte se, jako by bylo na nule. Jooo tady si začínám uvědomovat, jak u nás v Čechách mnozí podceňují chladné počasí a nechodí dobře oblečení…   

Jen tak pro informaci přikládám předpověď počasí na následující dny (ze stránky gismeteo.ru, která je pro mne denním chlebem):

Dnes, v pátek, 7.12., bude přes den -25°C (hlásí zataženo, ale venku je slunečno:-)), v noci na sobotu pak očekávejme -30°C a v sobotu (8.12.) přes den se oeteplý na příjmených -20°C. Ze soboty na neděli teplota klesne na pouhých -22°C (hurá – budu moci spát při otevřeném okně!!) a v neděli (9.12.) přivítáme skoro jaro (s trochcu sněžení), -17°C!! …asi se teď projevím jako neznalec, ale vždycky jsem si myslela, že když je velký mráz, tak nesněží. Jaktože tady ale sněží??? (děkuji za vysvětlení, ráda se nechám poučit…) 

Nepřítel č.2 – tma

Jak všichni dobře víte, Rusko v loni zrušilo změnu z letního na zimní času. Takže nejen že se tu zvýšil časový rozdíl s ČR z původních 7 na 8 hodin, ale také zakouším, co to znamená nezměna času. Úskalí spočívá především v tom, že když vstáváte v 9:00 (protože v 10:00 máte školu), tak vstáváte do úúúplné tmy! Měsíc, hvězdy, pouliční osvětlení…a co teprve vstávání na hodinu od 8:30? To je nemožné, posledně jsem to musela vzdát. Nevstala jsem… večer se začíná stmívat před 18:00. Jelikož tu vstávám v 10 (když nemusím do školy, což už teď skoro nemusím, páč už mám téměř po všech výukách), kdy se začíná rozednívat, tak tma v šest mi docela krátí dny…Nevím, jestli se na to dá zvyknout… Už aby se dny začaly prodlužovat (každá minuta dobrá:-))

(Ne)přítel č.3 – balet

Po téměř tříměsíční návštěvě baletních kurzů jsem si bláhově myslela, že už nastává doba, kdy jsem si zvykla a už mě nic nebude bolet. Chyba lávky! Stjopan vždycky přijde s něčím novým, čím nás naprosto zničí…po „baletní gymnastice“ cítím některé zádové svaly, o kterých jsem dlouhá léta nevěděla, že je mám. Už jsem to možná psala, možná ne – smekám před baletkami, které dokáží skotačit dvě hodiny po jevišti Národního divadla. Dokážu s nimi soucítit, co zakoušejí…Ale taky vím, že si to užívají, jinak by to totiž nedělali. A já to mám stejně! Jen ta pátá pozice (s pravou nohou vpředu), s levou nohou je to dobré, a „vyhazování nohou do výšek“ mi dělá problémy…ale ještě mám 7 měsíců, abych to změnila:-)

 

Zanechat Odpověď

