Cesta na letní školu bulharštiny, červenec 2014, Sofie (Lozen)

Tímto článkem volně navazuji na roční studijní stáž na Irkutské státní univerzitě. Ačkoliv jsem ještě neuveřejnila článek o posledním putování u Bajkalu, cestě na poloostrov Svatý nos (za což se omlouvám a zároveň spílám svému svědomí), pokračuji v psaní cestovatelsko-studijního blogu.

Tentokrát napíši pár článků o pobytu na třítýdenní letní škole studia bulharštiny, kterou pod záštitou Ministerstva školství a vzdělávání Bulharské republiky pořádá Sofijská univerzita Sv. Klimenta Ochridského. Vrátím se na začátek článku a zmíněné „volné navázání na studium v Irkutsku“. Právě v Irkutsku jsem se totiž dostala ke studiu bulharštiny (ano, byl to docela mazec studovat bulharštinu v ruštině). Po návratu do Brna jsem v bulharštině pokračovala a tehdy mě napadlo, že bych mohla využít nabídku MŠMT, a to nabídku letní školy v Bulharsku (Sofie, Veliko Tarnovo, Plovdiv).

No a klasika – poslala jsem přihlášku, oběhala malé ouřadování a čekala jsem na vyjádření. Bohužel jsem nebyla přijata do Velikého Tarnova, kam jsem původně chtěla, ale jako náplast mi byla nabídnuta Sofie. Oukej, tak pojedu, co už…:-)

A tak jsem se v sobotu 12. 7. vydala na cestu. Jako dopravní prostředek jsem zvolila autobus, protože to byla nejlevnější varianta. Společnost Eurotours, zpáteční jízdenka Praha – Sofie – Praha za 2205 Kč (mládež do 26 let). Pohodlný autobus, dobří řidiči. Myslím, že mohu doporučit. Další možnosti pro dopravu do Sofie jsem měla letadlo a vlak a popř. také cestu autem (třeba přes Jízdomat či mezinárodnější Carpooling).

Odjížděla jsem z Florence, v 9:00 ráno (v 10:00 času bulharského…až v polovině cesty jsem si uvědomila, že se v Bulharsku přičítá 1 h). Zmatek před odjezdem mě nepřekvapil ani trochu, Balkán a Rusko jsou si v tomto hodně podobní. Každopádně řidiči měli tu cestu zmáknutou, možností na protáhnutí nohou bylo dostatek. V Čechách jsme stavěli snad třikrát (benzín, pivo, kafe, cigáro), na Slovensku jen jednou a čím více jsme se blížili na Balkán, tím jsme stavěli méně a méně.

V průběhu cesty jsem se snažila zvyknout si na bulharštinu, která mě v autobuse zcela obklopovala. Čerpala jsem energii, cítila se zoufale (přeci jen jsem už dlouho nebyla v kontaktu s národností, které bych téměř vůbec nerozuměla). Jelikož jsem se ale dva roky bulharsky jakžtakž učila, něco málo jsem v hlavě měla a tak jsem směrem na jih získávala více a více odvahy promluvit pár frází (a na sofijském autobusovém nádraží v pekárně jsem byla schopná říct, že si dám jednu kaškavalku. Bravo!). K pronikání do tajů bulharského mluveného projevu mi dopomáhaly dvě holčičky (Angelika a Bogdanka), které stejně jako jejich tatínek mluvily bulharsky i česky. A právě s nimi jsem strávila celou cestu až do Sofie, povídali jsme, malovali jsme, hráli si. Česko-bulharsky, resp. převážně česky s občasnými bulharskými frázemi. S nimi mi i příjemně uteklo nepříjemné a zdlouhavé čekání na maďarsko-srbských a srbsko-bulharských hranicích. A tak se nakonec ze zdlouhavé 21 hodinové cesty vyklubalo milé cestování, na které budu dlouho vzpomínat:-)

13. 7. jsem přijela v 7:00 (na čas!) na autobusové nádraží Serdika. Добре дошли в България! V 8:00 mě a ještě jednu Češku, která přijela ve stejném autobuse, vyzvedli organizátoři letní školy (klobouk dolů před organizací!) a dovezli nás do místa pořádání letní školy. Do vesnice Lozen (u Sofie), největší vesnice v Bulharsku (panečku!), do výukového centra bulharského Červeného kříže. Tady strávím 3 týdny ve skupině téměř 100 studentů z 29 zemí. No, teda…29 zeměmi si nejsem jistá, ale počet lidí odpovídá.

O Lozenu a Lozenském pohoří, překrásných výhledech na Starou Planinu, o Sofijské univerzitě a letní škole bulharštiny, o uvítacím estrádě (opravdu stojí za zmínku!) a „taka natatk“ (a tak dále) v příštím článku!

Zanechat Odpověď

