Fotogalerie a krátká úvaha, se kterou nemusíte souhlasit

Poslední přednáška o mém ročním pobytu na Sibiři se, dle názoru mého i Pavla z Baffinu, vydařila. Btw: konala se v úterý 10.března 2015 v Klubu Eleven v Brně. Jsem ráda, že jsem mohla opět předat trochu svých znalostí a zážitků:-) S posledním slidem, s posledním slovem jsem si uvědomila, jak mi sibiřská nálada chybí. Jak mi chybí sibiřská příroda, ale i lidská upřímnost a ano, i sibiřský chaos.

Žít v poklidu, v čistém prostředí, žít v určených společenských schematech, ve světě, kde jízdní řády ovládají lidskou psychiku a kde se neustále někam spěchá…je pro mnohé pohodlné. Je to zkrátka zažité a my jsme tvorové přizpůsobiví:-) Ale jednou za čas se uvolnit, hodit za hlavu veškeré konvence a užívat si volnosti, to je přesně to, co jsem na Sibiři mohla…a to je to, co mi chybí: pohádat se s řidičem maršrutky,když vás chtěl obrat o 5 rublů za jízdný. Čekat na zastávce se slovy: „Nevim, kdy to přijede..ale určitě něco přijede…a když ne, tak si vezmu taxi za 100 rublů..a když taky ne, tak na mě ve škole nebo v práci prostě počkaj!“ Vyjet za město a ihned se ocitnout v místech bez civilizace a bez veřejného osvětlení. Mluvit rusky a poznávat velkou ruskou duši. Cestovat a poznávat prosté lidi…povídat jim o Evropě, o Čechách.

Asi se to za současné politické situace prezentované v médiích těžko vysvětluje . Ať už se o Rusku mluví všelijak, vesměs ne pozitivně, věřte, že přírodě je to buřt a prostí lidé, ti kteří vám mohou předat cenná životní moudra, žijící daleko za Uralem, s tím děním příliš nezmůžou. A tím, že se k nim otočíme zády kvůli „baťuškovi carovi“, je (i sebe) připravíme o požitek z poznávání jiných kultur…

I když vím, že v Rusku žít nemůžu, ráda se tam budu vracet…i přes všechny problémy, kterým svět teď čelí. Je mi to jedno. Ráda pojedu na Bajkal znovu..anebo někam dál. V plánu je dále na východ, na Kamčatku, do Primorského kraje a na Sachalin. A kdo ví? Sever evropského Ruska je oproti Kamčatce coby kamenem dohodil.

Na závěr snad jen, že tato úvaha není nijak ucelená..jsou to jen střípky z mých dojmů a myšlenek…

Co se týče politiky, rozhodně nemám potřebu přesvědčovat lidi, jaká země je a není špatná..každý máme jistý názor ovlivněný vlastní zkušeností, médii, svojí životní filosofií. Jakou ale mám potřebu, to je mluvit o tom, že Rusko je země, kterou rozhodně stojí navštívit a že pro cestovatele to rozhodně není úhlavní nepřítel. Svojí návštěvou a pokorným chováním se Vám tato země zázračně odmění:-) Kdo nevěří, ať tam běží!

A pokud jste se dočetli až sem, tak pár fotek z přednáška v klubu Eleven v Brně, z 10. března 2015 (Photo by Lucie Mixánová):

2 thoughts on “Fotogalerie a krátká úvaha, se kterou nemusíte souhlasit

  1. Velmi si cenim Vašeho článku, resp.Vaší úvahy. Sdilim Vaše pocity. Jsem na Sibiři letos podruhé, právě se nacházím na Olchoně. Pošlete mi prosím odkaz či kontakt na Vás, abych se mohla další Vaší přednášky zúčastnit. Velmi Vám děkuji a budu se těšit. Jindřiška Štemberová

    1. Dobrý den, Jinřiško, děkuji Vám za reakci:-)
      Kontakt naleznete v sekci About. Přednášku o Bajkalu budu mít v lednu ve Znojmě. Po delší odmlce co nevidět oživím blog a přidám nový příspěvek o nadcházející přednášce.
      Mějte se pěkně. Zuzka. PS: Tak ráda bych se k Bajkalu vydala…teď hned!

Zanechat Odpověď

